نقد و بررسی لپ تاپ 15 اینچی ایسوس مدل  VivoBook R542UQ – I

لپ تاپ 15 اینچی ایسوس مدل  VivoBook R542UQ – I به دلیل وزن سبک، پردازنده اینتل، کارت گرافیک اختصاصی، قیمت فروش مناسب و طراحی و ساخت زیبا به عنوان “لپ تاپ مناسب همه شرایط” شناخته شده است و به نظر می رسد کیفیتی شبیه به لپ تاپ های ZenBook داشته باشد. به طور کلی لپ تاپ های سری VivoBook یک جایگزین مناسب و مقروت به صرفه برای لپ تاپ های با کیفیت بالای ذنبوک هستند و توانایی اجرای تمام کارهای روزمره شما را دارد. از لپ تاپ های شرکت های دیگر که با ویووبوک به رقابت می پردازند می توان به Dell Vostro 15 و HP Pavilion 15 اشاره کرد.

قابلیت ها، طراحی و ساخت لپ تاپ VivoBook R542UQ – I

با نگاه اول به لپ تاپ VivoBook شاید فکر کنید که این لپ تاپ از آلومنیوم ساخته شده است در تمام تصاویر لپ تاپ لبه ها و گوشه های گرد یک احساس فوق العاده را به بیننده انتقال می دهد و تصور اینکه بدنه لپ تاپ فلزی است قوت بیشتری به خود می گیرد، اما در واقع این لپ تاپ دارای وزن 2.15 کیلوگرمی بوده و از پلاستیک ساخته شده است و همین امر یکی از تفاوت های این لپ تاپ با لپ تاپ های VivoBook S15 است که به طور کامل از فلز ساخته شده است. بازل صفحه نمایش کم است و ایسوس این نوع صفحه نمایش ها را NanoEdge نامیده است.

 

 برخلاف لپ تاپ های دیگر وقتی که به پشت صفحه نمایش فشاری وارد می شود به راحتی فرو می رود. لولای لپ تاپ به راحتی باز و بسته می شود و به طور کلی بدنه پلاستیکی مناسب و معقول است. کیفیت کار نیز رضایت بخش است اما متاسفانه باتری را نمی توان به راحتی برداشت و برای این کار شما باید 10 پیچی که در زیر لپ تاپ واقع شده است را باز کنید تا بتوانید باتری را بردارید. سفید، طلایی، خاکستری و قرمز تنوع رنگی این لپ تاپ است.

اما از لحاظ اتصالات، ایسوس از همان اتصالات قبلی خود استفاده کرده است. در سمت راست پورت صدا، USB Type-C, HDMI، USB 3.0 و ورودی کابل برق واقع شده است. در حالی که پورت های خروجی دو پورت USB 3.0 و کارت خوان SD در سمت چپ واقع شده است.

اسلات کارت SD داخلی هنگام کپی کردن فایل های JPG به سرعت 34.8 مگابایت در ثانیه دست پیدا می کند ( ما برای این تست از کارت Toshiba Exceria Pro SDXC 64 GB UHS-II استفاده کردیم) که این مقدار کمتر از میانگین سرعت 54.5 مگابایت در ثانیه ای اکثر لپ تاپ های مالتی مدیا می باشد.

Intel Dual Band Wireless-AC 8265 که از فناوری MIMO-2×2 استفاده می کند برای اتصال به اینترنت استفاده شده است. این کارت شبکه از سرعت انتقال داده 867 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند با این حال ما میانگین 531 مگابیت در ثانیه را در سمت کلاینت و میانگین سرعت 660 مگابیت در ثانیه را در سمت سرور اندازه گیری کردیم که این سطح مشابه با لپ تاپ های HP Pavilion 15 و Acer Swift 3 است.

صفحه کلید و تاچ پد VivoBook R542UQ – I ایسوس

اندازه کلیدهای صفحه کلید این لپ تاپ مناسب می باشد و حتی به دلیل محدودیت فضا، کلیدهای جهت نما کاهش پیدا نکرده است. متاسفانه این لپ تاپ فاقد نور پس زمینه می باشد. هنگام تایپ کردن کلیدها یک صدای خفیف اما نه خیلی بلند را تولید می کنند. به طور این صفحه کلید برای گشت و گذار در اینترنت و رسانه های اجتماعی مناسب است، اما برای کارهای دفتری می توانید از یک صفحه کلید اکسترنال استفاده کنید. تاچ پد هم دارای سطحی صاف و هموار است و دارای ابعاد 10.4×7.4 سانتیمتری است که به حرکات خیلی سریع پاسخ می دهد.

حتی گوشه های تاچ پد که غالبا در اکثر لپ تاپ ها به خوبی عمل نمی کند به درستی حرکات را میشناسد. حرکات مالتی تاچ یا لمس همزمان (مانند اسکرول کردن) بدون هیچ مشکلی انجام می شود اما ممکن است در هنگام عملیات کشیدن و رها کردن مشکلاتی رخ دهد. کلیدهای ماوس در قسمت پایین تاچ پد به صورت یکپارچه قرار گرفته است.

صفحه نمایش لپ تاپ ویووبوک ایسوس مدل R542UQ – I

تصاویر این لپ تاپ روی یک صفحه نمایش Full HD که دارای پنل TFT است نمایش داده می شود این صفحه نمایش توسط شرکت LG ساخته شده است و دارای میانگین روشنایی 250cd/m2 است که با توجه به لپ تاپ های رقیب این صفحه نمایش انتخاب شده است. اما با بررسی چند مورد از نوت بوک های مالتی مدیا متوجه خواهید شد که روشنایی می توانست کمی بالاتر باشد.

از طرف دیگر لپ تاپ ویووبوک توانست رنگ سیاه کاملا اشباع شده را تولید کند که در فیلم ها و تصاویر تاریک بسیار قابل توجه است با این حال رنگ آبی کمی به صورت ناخوشایندی نمایش داده می شود. هر کسی که می خواهد در بیرون از منزل با این دستگاه 15 اینچی کار کند باید از نور مستقیم خورشید وسط روز دوری کند. با این حال صفحه نمایش مات می تواند بدون هیچگونه مشکلی در محیط های ابری استفاده شود.

گرما، صدا، عمر باتری VivoBook R542UQ – I

از لحاظ گرما باید بگوییم که انتظار نداشته باشید لپ تاپ 15 اینچی ایسوس مدل  VivoBook R542UQ – I به این راحتی ها داغ کند. داغترین نقطه لپ تاپ قسمت پشت صفحه کلید است که حدود 44 درجه سانتیگراد گرما دارد و در طول عملیات مداوم به سختی می توانید متوجه گرم شدن لپ تاپ شوید، اما متاسفانه حجم و کیفیت صدا به گونه ای نیست که تجربه موسیقی لذت بخشی را برای شما فراهم آورد اما برای چت ها صوتی اسکایپ مناسب هستند.

در حالی که ما از روشنایی 150 cd/m2 و WLAN استفاده کردیم توانستیم به عمر باتری 8 ساعته دست پیدا کنیم که نسبت به لپ تاپ رقیب HP Pavilion که دارای عمر باتری 6.5 ساعته است عمر باتری بهتری را ارائه می دهد. حتی در طول بیکاری، این لپ تاپ مصرف برق بسیار کمی نسبت به رقیبان خود دارد. در زمانی که پردازنده به شدت زیر بار است 60 وات برق مصرف می شود و در نهایت به 42 وات کاهش پیدا می کتد ( به علت شرایط دمایی سرعت کلاک).

نتیجه گیری

هدف ایسوس از ارائه لپ تاپ های سری VivoBook عرضه لپ تاپ های مالتی مدیا با عمر بانری مناسب به کاربران می باشد. VivoBook R542UQ – I یک لپ تاپ مالتی مدیا 15 اینچی است که از ظاهری عالی و با کیفیت برخوردار است اما متاسفانه به جای فلز از پلاستیک در طراحی و ساخت آن استفاده شده است.

از لحاظ دستگاه های ورودی شاید تایپ کردن با صفحه کلید زیاد برای شما راحت نباشد بنابراین پیشنهاد می کنیم که تایپیست های از سری ViviBook S استفاده کنند. صفحه نمایش فول اچ دی بهترین گزینه ای است که با این رنج قیمت می توانید در اختیار داشته باشید.پردازنده نسل هشت اینتل بسیار قدرتمند است و در نهایت عمر باتری 8 ساعته به شما اجازه انجام کارهای معمول شما را می دهد و مهمتر از همه لازم نیست نگران گرم شدن لپ تاپ خود باشید.